Sunday, October 17, 2010

Faktor Kesihatan

Posted by Taska Yippie at 9:49 PM
Pihak pengurusan akan juga menitikberatkan faktor keselamatan secara keseluruhan di kawasan sekitar Taska seperti berikut:-

a) Keselamatan Premis
Dengan memastikan bahawa keseluruhan kawasan premis Taska JKM adalah selamat untuk kanak- kanak melakukan aktiviti. Premis juga akan dibekalkan dengan alat pemadam kebakaran yang deselenggara setiap tahun.

b) Keselamatan Ruang
Memastikan setiap ruang luar dan dalam premis Taska seperti dapur, tangga, ruang aktiviti, dan bilik air dijaga dengan bersih dan selamat untuk kanak- kanak bebas bergerak.

c) Pengagihan dan Pengasingan Ruang
Pihak Pengurusan juga akan memastikan bahawa setiap kanak- kanak akan diagih dan di asingkan mengikut peringkat umur mereka, iaitu bayi akan diletakkan di bilik bayi, kanak- kanak 4 tahun bersama kumpulan mereka dan sebagainya.

d) Peralatan Perabot
Pihak Pengurusan akan menggunakan peralatan perabot yang khusus untuk kanak- kanak, seperti contohnya meja dan cabinet yang tidak mempunyai bucu yang tajam. Ini bagi memastikan peralatan perabot tidak akan mencederakan kanak- kanak.

e) Peralatan Permainan
Pihak Pengurusan juga akan memastikan peralatan permainan yang digunakan kanak- kanak adalah selamat dan mengikut peringkat umur mereka, seperti contohnya Soft Toy untuk bayi dan sebagainya.

f) Peralatan Alat Bantu Mengajar
Pihak Pengurusan juga akan memastikan peralatan alat bantu mengajar yang digunakan kanak- kanak adalah selamat dan mengikut peringkat umur mereka.

g) Latihan Keselamatan, Kebakaran dan Pertolongan Cemas untuk Pengasuh
Pengasuh akan diwajibkan untuk menghadiri Kursus Keselamatan dan Pertolongan Cemas yang dianjurkan oleh pihak- pihak berwajib. Ini bagi memastikan mereka mempunyai pengetahuan tentang cara- cara menghadapi waktu- waktu kecemasan seperti kebakaran, kecederaan dan sebagainya.

h) Latihan Kebakaran dan Pertolongan Cemas
Pihak Pengurusan akan sentiasa bekerjasama dengan pihak Jabatan Bomba dan Keselamatan atau Jabatan Pertahanan Awam dalam mengendalikan Latihan Kebakaran dan Pertolongan Cemas secara berkala pada setiap tahun.

i) First Aid
Premis akan dibekalkan dengan First Aid bagi digunakan di waktu kecederaan.

j) Kerjasama dengan Polis
Pihak Pengurusan akan bekerjasama dengan pihak polis bagi membuat pemantauan secara berkala terhadap keselamatan premis Taska.

0 comments:

Post a Comment

 

Taska Yippie Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez